Bytt bolån

Bytte i dagarna bank för mitt bolån från Nordea till Hypoteket.
Hos Nordea så hade jag 1,79% ränta. Denna var helt omöjlig att få ner, många förhandlingar skedde där jag påpekade lågt belåningsvärde, enligt UC obefintlig risk till kreditförlust för banken, stabila inkomster, relativt stort sparande, etc. Detta hjälpte absolut ingenting och var slösad tid, banken tyckte att min ekonomiska situation var dålig och att de minsann hade varit mycket givmilda med räntan. Det tyckte inte jag.

Började därför att kolla runt igen, Avanza med sitt stabelo valde jag bort efter att de tidigare VÄGRAT se en helhet och varit allmänt struliga.

Då snubblade jag över "Hypoteket" som hade kampanjränta på 1,15% om lånet låstes på ett år. Jag fyllde i den otroligt smidiga ansökan och 3 dagar senare så ringde en trevlig kille upp med några snabba konkreta följdfrågor, samt att jag fick möjlighet att bolla mina frågetecken.

2h efter samtalet så fanns lånehandlingar hos Hypoteket som gick att signera direkt och digitalt. Inte direkt vad man är van vid hos storbankerna...

Några dagar senare var lånet hos Nordea löst och fanns nu hos Hypoteket.

En helt digital process som för mig som kund tog runt 15min i anspråk. Korta konkreta kontakter med långivaren under resans gång för frågor åt båda hållen.


Är övertygad om att dessa typer av bolag kommer ta över mer och mer från storbankerna. Även om jag tycker att Nordea har gjort väldigt bra grejor för aktiehandel senaste tiden så ligger de fortfarande vissa konkurrenter på andra områden.

Kommentarer