A- vs B-aktier


När jag skulle köpa mina första aktier så stötte jag direkt på fenomenet med "A"- och "B"-varianter.
I mitt fall fastnade jag för SSAB och sökte information i timmar om A resp. B-aktien som fanns. Frågor som:
1) Är det ens samma bolag?
2) B är billigare än A, varför då?
3) Köper jag fel om jag köper B?

Till slut så hittade jag en liknande frågeställning på ett aktieforum, och valde baserat på de råden att köpa B-aktien. Varför visste jag dock fortfarande inte riktigt.

Håller vi oss i inom Sveriges gränser så skall A- och B-aktier vara lika mycket värda i bolaget. Det som skiljer än antalet röster på årsstämman i bolaget. Någonting som extremt sällan har någon betydelse för oss småsparare.
Även likviditeten kan skilja. Dvs. att omsättningen är högre av det ena aktieslaget och därmed lättare att bli av med om många vill ur samtidigt.

Så svaren på frågorna ovan:
1) Ja, det är samma bolag.
2) För att röster och likviditet skiljer.
3) Sannolikt inte, om B är billigare så innebär det sannolikt lägre fallhöjd och högre direktavkastning.

Kommentarer