Bolån+ hos Avanza/Stabelo

Sökte vad Avanza kallar "Bolån+" och sköts genom "dotterbolaget" Stabelo. Fick dock ingen bekräftelse på att jag sökt lånet, varken via mail, SMS eller brev. Så valde att söka igen då jag trodde att någonting gått fel, fortfarande samma tystnad...

Valde då att kontakta Stabelo för att fråga om ansökan verkligen hade kommit in, tystnaden berodde tydligen på att lånet hade blivit avslaget. Med anledning att riskprofilen var på tok för hög.

Jag hittar ingenting hos varken Avanza eller Stabelo om hur detta bedöms mer än att max 60% av bostaden får vara belånad vid ansökningstillfället, så ställer därför frågan tillbaka till Stabelo.
Svaret: "en så kallad kvar-att-leva-på-kalkyl baserat på stadigvarande och dokumenterad lön ger ett överskott." samt " Vår kalkyl baseras på inkomster mot utgifter och med en inkomst räcker det inte för något lån hos Stabelo i dagsläget.".
Detta förbryllar mig en aning, jag förstår att de vill ha lågriskkunder - men med tanke på den relativt höga räntan (1,29%) så räknade jag inte med att de skulle avslå kunder med 0,000000001% risk. 0,00% risk brukar det handla om när vi letar oss ner mot 0,8% i ränta.

Såhär ser vår situation ut:
  • En fast stadigvarande inkomst på i snitt 38-40 000:-/månad, tillsvidareanställning under 8år.
  • 42% belåning av fastigheten. Totalt 900 000:- kvar.
  • Familjeinkomst på runt 52 000:-/månad (exkl. kapitalinkomster) (inkl 1st CSN/FL-ledig) (brutto). 
  • Runt 1 miljon i totalt sparande.
  • Total driftkostnad boende drygt 2700:-/månad. 
  • Endast CSN som övriga lån. 
  • Naturligtvis aldrig några betalningsanmärkningar.
Så med andra ord så ska marknaden totalkrascha och fastigheten tappa 58% av sitt nuvärde.
Eller så ska båda totalt tappa inkomst under 10-15 års tid som det tar att äta upp sparkapitalet.

  Jag skulle hemskt gärna vilja se Stabelos "kvar-att-leva-på-kalkyl". Jag lyckas utan vidare ansträngning lägga undan 12-15 000:-. Detta är alltså min "kvar-att-spara-efter-allt-som-behövs-för-att-leva-och-lite-till-inklusive-ammortering-är-betalt"-kalkyl.

Eftersom jag skulle kunna betala av bolånet rakt av om jag så önskade (ja, det frihet steg1), så frågade jag om de var intresserade av mig som kund om jag ytterligare sänkte belåningen innan de tog över lånet... Det var de inte, inte ens ett motbud typ; "Ja, med 10% belåning".

Det är inga jättebesparingar som skulle ske för mig, närmare bestämt 1632:-/år efter idiotskatterabatten. Så ett byte är inte primärt en besparingsfråga, det är en principfråga gentemot Nordea som betett sig illa och inkompetent. 

Har funderat på Nordnet som också erbjuder vettiga lån, men det är så många "om/men/kanske" där för att jag ska orka ta steget får så pass små besparingar, därav att "Bolån+" kändes vettigt.

Jag kan inte heller låta bli att fundera på folk i allmänhet, för det är uppenbarligen någon generell kalkyl för hur mycket folk i allmänhet konsumerar för som triggar stora röda flaggan hos Stabelo. 

Någon som har andra förslag på långivare som ger vettiga räntor utan massa tjafs?

Kommentarer