-300 000 på en vecka

Räknade precis ut mina samlade "förluster" vecka-mot-vecka. Motsvarande dryga 300 000SEK i minskat kapitalvärde. Spännande tider nu! Känner mig inte direkt stressad i nuläget, en större del av förlusterna (drygt 200 000:-) beror på en stor lottsedel jag har - och här är jag beredd på att antingen förlora allt eller göra mig ekonomiskt oberoende. Jag följer antingen med till månen eller ner mot havets botten. På aktiemarknaden så är det bottenfiske i framförallt Autoliv, men även ABB har hämtats in - avskiljningen av Power Grids kan bli spännande.


Om man tänker 15år fram i tiden. Hur hade man känt då? Sannolikt sjukt mycket mer stressad än just nu när man inte har den minsta tanke på att leva på kapital ännu. Ser ju samtidigt kraften i defensiva aktier, som exempelvis Axfood som ger en axelryckning mot hur marknaden beter sig.

När man inom några år börjar överväga att leva på kapital så bör man nog vikta om portföljen mot låg volatilitet och låg beta *note to self*. Just nu är det offensivt till 70% som gäller, bara att tanka aktier i den takt som förmås - att hitta rimligt prissatta aktier nu är nästan som att kasta pil - se till att träffa tavlan så vinner du på sikt!

Dags att börja snegla på FAANG också, bara dollarn inte hade varit så förbannat dyr...?

Kommentarer