Vad HAR det kostat?

Ett tankesätt som följer med mig i princip i vart enda beslut jag tar är hur mycket någonting HAR kostat mig när jag tänker mig att vara fri.

Exempel är allsköns abonnemang (Netflix, Viasat, telefon, el, Internet, etc.), försäkringar (person, barn, bilar, hus, djur, etc), löpande kostnader (underhåll, livsmedel, drivmedel, etc) och såklart kostnader som är betydligt svårare (värme, vatten, avlopp, tappvarmvatten).

Jag roar mig som jag tidigare skrivit ibland med Bolmessons utomordentliga ränta-på-ränta-kalkylator, och här kommer några exempel om vi ponerar att jag är 30 och avser att gå i pension vid 50, alla beräkningar med den något konservativa 8% totalavkastning:

Netflix (standard 109:-/månad)



Förhandlad bliförsäkring, 1700:-/år vs 2200:-/år (500:-/år besparing, 42:-/månad)


Drivmedel, 25öre/liter rabatt, 2000mil/år, snittförbrukning 0,8 liter / mil. 33:-/månad besparing.


Tappvarmvatten. Här krävs lite mer matematik. Men om någon betalar för varmvattnet, diskar 1ggr dag och istället för att tappa ur vattnet ur diskhon, väljer att SPARA det där tills det svalnat så skulle 20år av denna livsförändring innebära (räknat på 15 l vatten, 8-60c, ingen värmeutvinning under själva diskningen) 30:-/månad besparing:

Tänk dig ALLTID för när du förbrukar varmvatten, eller värmer vatten - det är något utav det dyraste du gör i hemmet.

Så om vi skiter i Netflixabonnemang, byter försäkringsbolag på en bil, skaffar ett bensinkort och sparar varmvattnet tills det kallnat så har vi på 20år gjort följande pengar (214:-/månad):


Närmare 130 000:- alltså, och detta med 8% avkastning. En peng som drar runt en familj inklusive allt (utom lyx) i drygt 15 månader.

Nu gör jag en "tagen-ur-huvudet-kalkyl" på om man gör allt (som jag givetvis gör) med förhandlingar, pressa priser, tänka hur man använder varmvatten, fryser REA-livsmedel, etc. Och då landar jag på 4303:-/månad. Och nu börjar det bli RIKTIGT roligt:

Av bara liiiiite extra tankeverksamhet, några samtal extra för omförhandlingar, göra prisjämförelser, skippa netflix (eller viasat, eller spotify). Så har vi ungefär 2,5 miljon om 20år. Det finns säkert vissa som anser att detta är kaffepengar och "men det kostar ju bara 109:-/månad" - jag tillhör inte den skaran.

Kommentarer