Matpriserna har ökat under 2017

Har reagerat på att det gått inflation i matpriserna under 2017. Det har blivit allt knepigare för oss att hålla budgeten på 1700:-/månad för 2 vuxna & 2 barn. Vi har bland annat fått skaffa 2st Willys+-kort för att kunna dubbelutnyttja vissa erbjudanden.

Mejeri
Vi är storkonsumenter av ost, under 2016 så var det inga större problem att konsumera ost för.  29,90:-/kg. I år så har vi i värsta fall fått köpa hårdost för 49,90:-/kg en gång, det tog emot. Största delen har dock gått att få för 39,90:-/kg. En ökning på drygt 33%.
Andra mejeriprodukter har också blivit något dyrare, mjölk har gått upp med ca 50öre/liter eller ca 7%.


Kött
Kött har genomgående ökat i pris, förutom på kyckling där det fortfarande inte är några problem att hitta filéer för drygt 30:-/kg eller hel kyckling för 20:-/kg.
Den vanliga fläskytterfilén har under året varit lite kämpigt att hitta för sina 40:-/kg som jag anser vara ett bra pris - Lidl har dock haft kampanjer där det gått att få ytterfilé för 40:-/kg - och då är det bara att hamstra till vardagsmiddagarna. Kanonfint kött till framförallt grytor.
Nöt och fisk har taktat ganska normalt kan jag tycka.

Torrvaror
Pasta verkar ha ökat med 5-10% och potatis med något mer (jaja, potatis är ingen "torrvara"). Socker har ökat, kryddor likaså. Ris har jag sämre koll på tyvärr då vi alltid köper en stor säck på kampanj när det verkar billigt. Det mesta vi äter utom hårdbröd i denna kategori verkar nosa runt 10% ökning.

Frukt & Grönt
Brukar ha som riktmärke att grönsaker är prisvärda under 20:-/kg. Och med undantag för början av 2017 när det var grönsaksbrist så har vi taktat därikring. Enda undantaget är gurka som av handlarna  har börjat prissättas i stycke istället för gram, sånt gör mig förbannad. Så för att handla en gurka nu så måste man välja ut ett tiotal gurkor och väga var enda en av dessa för att få ett så bra pris som möjligt. Undrar när bensinmackarna börjar ta betalt för bensin i "styck",
Mack: "ett stycke bensin kostar 20:- + jättemycket skatt + moms + moms på skatten".
Jag: "hur mycket är ett stycke?"
Mack: "ett stycke är väl ett stycke?"
Jag: "hur vet jag då var jag betalar för?!"
Mack: "ja, alltså, du betalar för ett stycke bensin"
Jag: "Suck..."


Totalt skulle jag säga att vi sett prisökningar runt 7%, jag har inte jämfört detta mot världsmarknadspriser på råvaror men skulle tro att det ligger mycket prisökningar även där. Butikernas marginaler verkar inte ha gått upp i samma takt. Jag har en känsla av att vi kommer få höja budgeten med 1200:-/år under 2018, totalt 1800:-/månad alltså.

Kommentarer