Byta en fallande kniv mot en annan?

Har en hel del H&M-aktier, ser ingen direkt fara med dom SÅ LÄNGE de inte sänker utdelningen. De lär dock behöva låna till den dock, i dagens lågränteklimat så borde det vara lugnt. Efter den senaste rapporten med minskade volymer så ser det ut att finnas ytterligare fallhöjd, sänks utdelningen så är kniven fångad. KJP verkar inte ha några som helst tankar på att avgå, vilket gör mig lite rädd.

Jag tror inte att vi kommer se någon signifikant kurshöjning i H&M förrns 2020 om allt går som det ska. Men åt andra hållet kan det mycket väl gå i många ryck tills dess. Det är bara utdelningen i H&M som är intressant för mig just nu.

Frågan är då om man skall byta H&M till Kopparbergs som faktiskt har en produkt som växer, dock med direktavkastning på runt 3% istället. Hos Kopparbergs är det valutamotgångar, och i H&M's fall marknadsmotgångar. Spontant verkar det förstnämnda vettigare.

Då blir nästa fråga om folk är mest benägna att köpa premiumdrycker eller kläder med bra pris/prestanda under lågkonjunktur. Där tror jag istället på det sistnämnda.

Svårt som attan. Så jag gör båda och hoppas på att kniven i ena bolaget visar sig vara trubbig.

Kommentarer