Ränterabatt?

Så var det dags för det årliga säljsamtalet med banken... suck.... "köp den här dåliga försäkringen av oss till överpris, köp de här fonderna som vi bara tar 123787123% av kapitalet för att "aktivt" förvalta", "blablablabla... låsa räntan....blablablabla....försäkring mot inkomstbortfall.....blablablablabla." Nejtack! Jag vill inte ha någonting av erat skräp!



Och när vi kom till bolåneräntan så blev det sannerligen inte bättre...
Banken: "Jo, men vi kan nog göra samma rabatt som förra perioden"
Jag: "Det duger inte, ni får göra mer"
Banken: "Tystnad....."
Jag: "Hallå"
Banken: "Ännu mer tystnad...."
Banken: "Jaaaa, alltså.... du har redan VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT bra rabatt".
Jag: "0,5% är inte en bra rabatt, när jag har extremt god betalningsförmåga och kapital som kan täcka bolånet om så krävs. Dessutom har jag era pensionsfonder".
Banken: "Tystnad...."
Jag: "Tog en kreditupplysning på mig själv, den berättade att jag hade 0,1% risk för betalningsinställelse".
Banken: "Jaaaaaaa, men det har ALLA som inte sitter hos kronofogden".
Banken: "Vi kan göra 0,51% rabatt".
Jag: "Tystnad...."
Banken: "Tystnad...."
Jag: "Konkurrenter har erbjudit mig motsvarande 0,86% rabatt"
Banken: "Nej, det stämmer inte".
Jag: "Har ni inte koll på era konkurrenter?"
Banken: "Okej, vi kan göra 0,55% om du för över 250 000:- extra till ditt sparkonto".
Jag: "Hur ska jag då kunna delta i IPOer som ni inte är med på".
Banken: "Tystnad...." (en VAD FAN är en IPO-tystnad).
Banken: "Jag måste kolla med min chef"...

En vecka senare:
Banken: "Jag har stämt av med min chef ang. ränterabatten men tyvärr så kan vi inte ge mer än den du har haft."


 Alltså.... är banken så ointresserad av att ha mig som kund så är det byebye. Byter till antingen Nordnet eller Avanza när tillfälle ges. Avanza vore att föredra då det känns betydligt mindre rörigt än att behöva samla ALLT kapital hos Nordnet. Man vill ju gärna vara flexibel.

Ekonomi kring bolån:
Lån kvar: 920 000
Fastighetsvärde: drygt 1 900 000
Kapital finns som utan vidare kan täcka det som är kvar av lånet.
Så runt 50% belåning. Jag vill ner till 400 000 och sluta amortera där. 

Kommentarer