Citat: "Men det är ju så billigt att leasa bilen"

Hur många har inte hört denna kommentar? Att det alltså inte skall löna sig att köpa bilen, utan istället hyra den. CaaS (Car As A Service) är en förkortning som skulle gå att applicera om man vill ge en liten hipp, futuristisk touch på fenomenet.

Såhär marknadsför VW sitt "erbjudande". Hur detta skall tolkas är dock oklart, men kanske; "Om du räknar som en 7åring så...."

Kollade snabbt på vad en leasingbil skulle kosta för oss, omkring 4000:-/månad, 48 000:-/år. Leasar man bilen i 3år så betalar man alltså 144 000:-, har man skött bilen exemplariskt så finns i bästa fall ingenting kvar av dessa 144 000:-, i värsta fall har du en fet räkning på reparationer på sånt som inte räknas till "normalt slitage".

Jag har fasta löpande kostnader på mina bilar på knappa 600:-/månad, här ligger 5st bilar med i beräkningen. Värdeminskningen på bilar jag köper är omkring 2000:-/år. Ska vi räkna högt så är ägandekostnaderna för 5 bilar 800:-/månad, 9600:-/år, totalt 28 800:- efter 3år. Jag köper absolut inga bilar som är färdiga för skroten - tvärtom så har jag is i magen och försöker hitta rätt objekt.
Efter 3år så har jag fortfarande alla mina bilar kvar, och kan antingen byta eller behålla till ännu lägre kostnad. "Leasingpersonen" har blivit av med 144 000:- (i bästa fall) och har ingenting kvar.

Frågan är: hur tänker man?

Kommentarer