Mat-DIY och få ditt livs bästa timpenning

Jag vet att jag är extremt lat, exempelvis så skulle jag gärna se kommunisternas förslag om 6 timmars arbetsdag slå igenom. Men det är nog samtidigt det enda förslag jag skulle kunna ställa mig bakom.

Jag brukar se mig omkring i mataffären och notera att jag fan i mig inte tar något pris i lathet - trots detta, något som är bland det jävligaste man är förmodligen de färdighackade grönsakerna - fint förpackade i portionspåsar (pannkakssmet på flaska ligger också högt upp). Helst skall dessa vara ekologiska, fairtrade-märkta, KRAV-märkta och fan vet vet - så att man betalar så mycket overheadpengar som möjligt till kommunistorganisationer som ska propagera... Och givetvis kostar grönsakerna någonstans runt 200:-/kilot.

Inte undra på att vissa 2-personshushåll många gånger har 10 000:-/månad i matutgifter. Själv köper jag inte grönsaker om prislappen ligger över 20:-/kg och hackar givetvis min sallad själv, någonting som tar ungefär 5 minuter. Om vi för enkelhetens skull räknar på att 1kg sallad skall hackas följande steg utföras; uppackning, ta fram skärbräda och kniv, hacka salladen, hälla upp salladen i en skål och sist skölja av skärbräda och kniv. Inhandlas ett kilo sallad så är besparingen 180:-, timpenningen här blir alltså (180/5)*60 = 2 160:-/h. En siffra som jag bara i mina vildaste drömmar har på mitt vanliga jobb.

Kommentarer