Pension Del 1

Pension... när vi alla får göra vad vi vill... OM vi fortfarande lever.
Personligen anser jag att alla borde börja fundera tidigt på vad man vill göra och hur bra vi vill ha det pensionsåldern nås. Detta av den enkla anledningen att vi måste veta hur mycket kapital som kommer krävas för att utföra det vi vill. Att förlita sig på pensionssystemet är allt annat än klokt.

Dagligen så ser vi artiklar från mainstream-media om hur politikerna höjer pensionsåldern. Budet just nu känns som att vi som är födda på 80- och 90-talet måste jobba tills vi är 75. Eller helst tills vi dör naturligtvis, det tycker politikerna med sina finfina fallskärmar är en superbra idé!
Blir vi så sjuka att vi inte klarar av att jobba tills vi dör så får vi en blöt potatis och en handfull helfabrikatsköttbullar som dagens enda mål mat. Allt för att tyna bort så fort som möjligt.
Då jag i 5år jobbat inom vården så vet jag åtminstone att det sistnämnda är en sanning med modifikation. Visst serveras mat som ibland kan uppfattas som bristfällig, men då är det jävlar i mig upp till personalen att skarpt säga ifrån och/eller ordna någonting annat. Det handlar om värdighet i dubbel bemärkelse.


Såhär säger dom på minpension.se om vart pensionen kommer från:





Såhär säger jag om samma sak, som jag tror - men inte hoppas på - är mer verklighetsförankrad:



Dvs. allt vi får från kategorin "allmän pension" skall ENBART ses som en ren och skär bonus. Det är i alla fall såhär strömmarna går. Givetvis så går det utmärkt att blunda för detta och vid pensionsålder hoppas på att man får fylla en spalt i lokaltidningen om hur mycket skatt man har betalt och att man minsann borde ha råd att betala hyra och ställa mat på bordet, för det var minsann vad politikerna lovade! Man sitter precis lika mycket i skiten dock...

Kommentarer