Hur svårt ska det vara?

Första inlägget här, kommer behöva en del jobb för att få ordning på detta känner jag.
Hur som helst, namnet på bloggen kommer från ett mer eller mindre traumatiskt minne som tonåring. Jag tyckte att jag hade stenkoll på min ekonomi (detta som 16-17åring), jobbade extra det lilla man kom åt och såg till att lägga undan dessa extrapengar till en bil som skulle inhandlas när körkortet kom - så fort som möjligt efter 18års-dagen alltså.

MEN någonstans här i en diskussion om att jag ville hyra ett rum av en kompis i en lägenhet som han hade i grannbyn så fick jag efter mycket diskussion svaret av en person att det inte går eftersom att jag var "ekonomiskt inkompetent". Någonting som jag givetvis inte alls höll med om, eftersom jag hade mer koll på denne persons ekonomi än vad hon/han själv hade.

Ändå så har detta etsat sig fast. Jag ska fan köra om vederbörande ekonomiskt så fort som möjligt, och målet är satt på då min 30års-dag infaller 2018, om 1,5år ungefär.

Mina mål är enligt följande:
* 1 miljon i hyfsat likvida medel (kontanter, aktier, fonder) år 2018
* 1 miljon i låst kapital (bostad, bilar, mindre tillgångar, exkl. lån givetvis) år 2018
* Avbetalt bolån år 2028
* Leva på direktavkastning vid 52-55års ålder
* Gå i pension vid 54-57års ålder
* Flytta utomlands vid 54-58års ålder
* Supa som ett svin och bränna kapital 58 -> döden.

I kommande inlägg kommer allt beskrivas bättre, så får vi se hur det går helt enkelt. Men jag är en person som är svår att sänka när jag väl gett mig fan på någonting.

Kommentarer